„Ostatnia Wieczerza” renesansowego mistrza Leonarda da Vinci to jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów wszech czasów. Od wieków zachwyca miliony oglądających i rozpala wyobraźnię znawców sztuki. Malowidło przepełnione jest symboliką i do dzisiejszego dnia wymyka się jednoznacznej interpretacji. Teraz numizmatyczną replikę dzieła można mieć w swoich domowych zbiorach. W Skarbnicy Narodowej znalazła się wyjątkowa emisja, uwieczniająca „Ostatnią Wieczerzę” w kilogramie czystego srebra.
Arcydzieło zostało namalowane na ścianie w refektarzu klasztoru przy Bazylice Santa Maria delle Grazie w Mediolanie na zamówienie księcia Ludwika Sforzy. Da Vinci posłużył się nietypową techniką, która pozwoliła na nanoszenie licznych poprawek. Dzięki niej artysta mógł doskonalić swoje dzieło aż przez trzy lata – pracę rozpoczął w 1495 roku, a zakończył w 1498 roku. Niestety technika ta okazała się bardzo nietrwała, dlatego, pomimo licznych prac konserwacyjnych, dzieło nosi wyraźny znak czasu. W obawie przed dalszym blaknięciem obrazu rozważa się nawet zamknięcie refektarza dla zwiedzających.
Malowidło przedstawia biblijną scenę ostatniej wieczerzy Jezusa i apostołów. Dla chrześcijan jest to szczególne wydarzenie, ponieważ to właśnie wtedy Chrystus ustanowił sakrament Eucharystii i kapłaństwa. Dokładny moment uchwycony na obrazie to reakcja apostołów na informację o tym, że jeden z nich zdradzi Jezusa. Świadczy o tym ukazanie uczniów w dynamicznych pozach – widać w nich wyraźnie poruszenie. Centralnym punktem dzieła jest postać Jezusa. Wszystkie pozostałe elementy – zarówno postaci apostołów, jak i znajdujące się wśród nich przedmioty – kierują uwagę widza na Niego. Malowidło zostało stworzone zgodnie z prawami perspektywy. Podobno da Vinci osiągnął ten efekt dzięki wbiciu w ścianę gwoździa i pociągnięciu od niego sznurków.
Postaci apostołów przepełnione są symboliką. W ręku Piotra widnieje nóż, który zapowiada, że apostoł wkrótce stanie w obronie swojego Mistrza. Judasz trzyma worek, prawdopodobnie wypełniony srebrnikami, które otrzymał za zdradę Chrystusa. Palec Tomasza uniesiony jest w górę, co może nawiązywać do włożenia go w rany Jezusa po Zmartwychwstaniu. Po prawej stronie Chrystusa znajduje się Jan Ewangelista, choć według wielu teorii postać ta to Maria Magdalena. Ten element obrazu wzbudza do dziś wiele kontrowersji, podobnie jak teza, że w dziele ukryty jest zapis muzyczny requiem.
24 monety składające się na obraz zostały wybite w najwyższej jakości menniczej. Arcydzieło zostało przeniesione na nie z niezwykłą dokładnością. Zastosowanie techniki bezkrawędziowego tampondruku pozwoliło na zadrukowanie monet aż po same brzegi. Dzięki temu są one precyzyjnie do siebie dopasowane, tworząc wierne odzwierciedlenie oryginalnego malowidła. Numizmaty umieszczono w witrynie ze szkła akrylowego, umożliwiając tym samym podziwianie dzieła bez narażania go na niszczenie. Do każdego egzemplarza dołączony jest folder dotyczący obrazu oraz Certyfikat Autentyczności. Emisja została objęta ścisłą limitacją – jedynie 300 kolekcjonerów na świecie wejdzie w posiadanie zestawu srebnych monet tworzących reprodukcję „Ostatniej Wieczerzy”. Każdy zestaw monet posiada indywidualny numer, dzięki czemu każdy jest unikatowy.
*****
Skarbnica Narodowa w mediach społecznościowych – kliknij i dowiedz się więcej: